עמוד הבית > חדשות ופרסומים > זכויות יוצרים – עו"ד לירון קורן

זכויות יוצרים – עו"ד לירון קורן

26.12.22

מיזם המבוסס על בינה מלאכותית – אפשרי או מפר זכות יוצרים?

לקוחות יקרים,

בחודשים האחרונים גובר השיח על שימוש בתוכנות המבוססות בינה מלאכותית, בין השאר לאחר צאת מחוללי התמונות מבוססי ה-AI ו-ChatGPT.

מיזמים אשר מבוססים על בינה מלאכותית ועושים שימוש בתכנים המוגנים בזכויות יוצרים (כגון תמונות, קבצי קול, טקסטים, ציורים וכדו') לצורך למידת מכונה, פועלים במצב של עמימות וחוסר וודאות משפטית בנוגע לשאלה האם השימוש שנעשה באותן יצירות לצורך "אימון" (למידת) המכונה, נחשב כהפרה של זכות היוצרים של בעלי היצירות או כשימוש מותר והוגן. לצד זאת, בעלי היצירות עצמם נמצאים בחוסר וודאות לגבי השאלה האם זכויותיהם נפגעו או לא, על-ידי מיזמי הבינה המלאכותית.

חוות דעת שפורסמה על-ידי משרד המשפטים בדצמבר 2022 מנסה לעשות סדר ולתת מענה לשאלה האם ניתן להשתמש בתכנים המוגנים בזכויות יוצרים לצורך למידת מכונה (בינה מלאכותית).

מטרת משרד המשפטים הייתה לפזר את הערפל המשפטי וליצור איזון בין דיני זכויות היוצרים (וזכות בעלי היצירות לשלוט על היצירות שלהם ולהנות מהן) מצד אחד לבין מתן חופש לתעשיה ליצור תוכן חדש (מבוסס בינה מלאכותית) ולקדם את הטכנולוגיה בתחום הבינה המלאכותית.

לפי האמור בחוות הדעת, שימוש בתכנים מוגנים בזכויות יוצרים לצורך אימון מכונה (מחשב), כאשר המכונה מבוססת על מאגר  גדול של יצירות, יחשב כשימוש מותר לפי חוק זכות יוצרים ולא יהווה הפרה של חוק זה.

חוות הדעת של משרד המשפטים מפרטת שלוש הגנות אפשריות, שחלות או עשויות לחול על שימוש ביצירות לצורך מיזם בינה מלאכותית. העיקרית ביניהן זו הגנת "שימוש הוגן" (סעיף 19 לחוק זכות יוצרים), המעניקה הגנה לשימוש ביצירות מקום בו השימוש נועד בין השאר לצורך למידה ומחקר. במקרה זה, חרף העובדה שלא מדובר בלימוד של בן אנוש, אלא בלימוד והתקדמות טכנולוגית – השימוש יחשב לשיטת משרד המשפטים כהוגן ומותר.

לצד הקביעה העקרונית כי שימוש ביצירות לצורך למידת מכונה לא יחשב כהפרה של חוק זכות יוצרים, חוות הדעת כוללת גם סייגים שבהתקיימותם חוות הדעת לא תחול והשימוש ביצירות לא יחשב כמותר וחוקי לפי חוק זכות יוצרים. כך, כאשר מאגר המידע ללמידת המכונה מצומצם ומורכב מיצירות מעטות ולא ממאגר רחב ומגוון של תכנים (שכן במקרה כזה תוצר המכונה עשוי בסבירות גבוהה להתחרות עם היוצרים של אותם תכנים).

בנוסף, חוות הדעת מתייחסת להיבט זכויות היוצרים בלבד ואינה מתייחסת לסוגיות משפטיות אחרות שעשויות להתעורר בשימוש ביצירות של אחרים כגון פגיעה בפרטיות וכיוצ"ב. כמו כן, חוות הדעת מתייחסת לעצם השימוש של המכונה ביצירות לצורך למידת המכונה והיא אינה מתייחסת לתוצר של למידת המכונה – קרי, ליצירה החדשה שהמכונה שהמכונה תפיק (שיתכן ויהווה בעצמו הפרה של זכויות יוצרים ויש לבחון אותו לפי הכללים הרגילים של דיני זכויות יוצרים).

חרף הסייגים המפורטים בחוות הדעת, ככלל מדובר בחוות דעת שמטרתה לקדם וודאות ובהירות בנוגע לשאלה העקרונית הבוערת הנוגעת לשימוש ביצירות לצורך אימון מכונה. נושא שימוש ביצירות לצורך למידת מכונה טרם נבחן על-ידי בית המשפט וטרם ידוע האם בית המשפט יאמץ את חוות הדעת של משרד המשפטים או יקבע אחרת.

בכל מקרה של ספק בנוגע לחוקיות השימוש ביצירות מוגנות על-ידי מיזם המבוסס בינה מלאכותית, רצוי להתייעץ בנושא.

לינק לחווה"ד של משרד המשפטים:

https://www.gov.il/he/Departments/legalInfo/machine-learning

אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי והנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה ו/או הבהרה ככל שתידרש.

​​​​​עו”ד לירון קורן, שותפה
מרכזת תחום הקניין הרוחני

​​​​​​​​​​​​lirona@sfa.law   |  04-8546666