עמוד הבית > חדשות ופרסומים > ניוזלטר בענין עמדת הרשות להגנת הצרכן בנוגע לחוות דעת – עוה"ד יניב קליינבלט ועינת וימר-טימסיט

ניוזלטר בענין עמדת הרשות להגנת הצרכן בנוגע לחוות דעת – עוה"ד יניב קליינבלט ועינת וימר-טימסיט

12.01.21

עמדת הרשות להגנת הצרכן בנוגע לחוות דעת

עמדת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בנוגע להצגת חוות דעת ודירוגים ברשת האינטרנט, לרבות באמצעות בלוגרים ומשפיעני רשת

ביום 05.01.2021 פרסמה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן (להלן:"הרשות" ) טיוטת הנחיה , אשר תחול על עוסק המשווק מוצר או שירות, בין היתר, באמצעות חוות דעת, דירוגים וביקורות, לרבות באמצעות משפיעני רשת (להלן: "חוות דעת "), ובה כללי עשה ואל תעשה שהפרתם תיחשב הטעיה בנוגע לפרט מהותי בעסקה בהתאם לסעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981.

טיוטת ההנחיה פורסמה לאור השימוש הרב שאתרי מכירות באינטרנט עושים בחוות דעת המוצגות לצרכנים ולאור האמון שהצרכנים נותנים בהם.

אומנם בהנחיה הובהר, כי היא עוסקת ברשת האינטרנט, אולם עקרונותיה עשויים להיות רלוונטיים גם לפרסום חוות דעת במדיות אחרות.
​​​​​​​
לפי טיוטת ההנחיה, להלן העקרונות אשר הפרתם תיחשב הטעיה בגינה עלולה להינקט סנקציה לפי החוק:

  1. חוות דעת מזויפות: הרשות אוסרת על חוות דעת של צרכנים שאינם קיימים או של צרכנים, לרבות באמצעות בלוגרים או משפיעני רשת, שלא צרכו בעצמם את המוצר או השירות; אין להתהדר או ליצור מצג במפורש או במשתמע כי חוות דעת מסוימת ניתנה על ידי צרכן אמיתי, ככל שהעוסק אינו יכול לאמת שאכן מדובר בצרכן אמיתי שעשה שימוש במוצר או בשירות שלו. המלצת הרשות היא כי עוסק או מנהל חוות דעת יאפשרו לצרכנים לדווח על חוות דעת מזויפות ומצופה כי העוסק יבדוק את הטענות במהירות הראויה ויגיב בהתאם.
  2. חוות דעת שניתן בגינן תשלום או תמריץ כלשהו: חוות דעת אשר נוצרו על ידי העוסק/בני משפחתו/אדם שקיבל על כך תמורה, ומוצגות כחסרות פניות עלולות להטעות. מקום בו ניתן תשלום כספי או תמריץ אחר עבור חוות דעת, יש לגלות בצורה ברורה, בסמוך לפרסום חוות הדעת, על הקשר המסחרי בין נותן חוות הדעת לבין העוסק ועל כך שמדובר בפרסומת לעוסק מסוים. ניתן להציע תמריצים תמורת חוות דעת, אולם יש לתת אותם באופן שווה ללא תנאי, בין אם הביקורת שלילית ובין אם חיובית, ויש להבהיר מראש כי התמריץ אינו תלוי בתוכן חוות הדעת. עוסק המציג ציון כולל לחוות דעת, חייב לגלות האם הציון כולל חוות דעת שניתנו תמורתן תמריצים.
  3. הצגת חוות דעת באופן סלקטיבי: יש לפרסם את כל חוות הדעת, חיוביות ושליליות והן צריכות להיות מוצגות בסדר כרונולוגי, או בצורה אובייקטיבית ושקופה אחרת. כל חוות דעת תפורסם, ככל הניתן, במלואה תוך ציון מועד הכתיבה או ההגשה והן מועד הרכישה או הצריכה על ידי הצרכן. אין לשנות חוות דעת שפורסמה או לדלל אותה , למעט הסרה של תוכן לא חוקי או בניגוד לתנאי השימוש, ובמקרים חמורים ניתן אף להסיר את חוות הדעת לחלוטין; יש לפרסם חוות דעת בהקדם האפשרי ואין לעכב פרסומם בשל אינטרס עסקי. עוסק או מנהל חוות דעת יגלו לציבור את המדיניות בנוגע לפרסום חוות דעת והסרתן.

​​​​​​​הערות הציבור לטיוטת ההנחיה יתקבלו עד 26.01.2021.